教員一覧
青谷 法子

青谷 法子

基本情報

所属 教育学部 教育学科
職名 教授・学部長
学歴
(大学卒以降)
岐阜大学教育学部英語英文学科卒業
大阪大学大学院言語文化研究科博士前期課程入学
大阪大学大学院言語文化研究科博士前期課程修了(学術修士)
大阪大学大学院言語文化研究科博士後期課程入学
大阪大学大学院言語文化研究科博士前期課程単位取得満期退学
学位 学術修士(大阪大学大学院)
職歴
(研究歴)
東海学園大学経営学部専任講師
同経営学部助教授
同経営学部准教授
同経営学部教授
同教育学部教授
主な授業科目 英語科指導法、英語学概論、英語の構造
所属学会 中部地区英語教育学会、全国英語教育学会、大阪大学言語文化学会、外国語教育メディア学会、日本認知言語学会、e-Learning 教育学会、環太平洋応用言語学会
専門分野 応用言語学、心理言語学
研究テーマ 日本人英語学習者における心的語彙ネットワークの深化と拡張を促す多読処理水準の解明
ホームページ researchmap 研究者情報

研究実績・活動

社会連携活動

e-Learning 教育学会理事 2009年~2021年

教育研究業績(論文)

Aotani, N. & Takahashi, S. (2022) The effects of a triggering instruction on communication strategy transference. Journal of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics, 26(2), 65-76.

Aotani, N., & Takahashi S. (2022). Effects of involvement load in extensive reading on lexical relations among already known L2 words. Education and New Developments 2022, 1, 519-523.

Aotani N and Takahashi S (2021) An Analysis of Japanese EFL Learners’ Lexical Network Changes. Front. Educ. 5:621437. doi: 10.3389/feduc.2020.621437

Aotani, N. & Takahashi, S. (2019). An analysis on the intraindividual difference in L1 and L2 utterances in the same context. Education and New Developments 2019, 262-264.

Aotani, N. (2017). On Introducing CLIL into Foreign Language Activities in Elementary Schools in Japan. Tokai Gakuen University Kyoiku-kenkyu Kiyo, No.2, Vol 1, 47-51.

Aotani, N., et al. (2016). An Investigation into How Learning Strategies Affect the Mental Lexicon of L2 Learners. Proceedings of the 7th CLS International Conference, 8-13.

Aotani, N., et al. (2016). An Asymmetrical Network Model of the Japanese EFL Learner’s Mental Lexicon. Journal of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics, 20(2), 95-108.

Aotani, N., & Sugino, N. (2012). Profiles of Japanese EFL learners and their acceptance of transfer in word meaning expansion. Proceedings of the 5th CLS International Conference, pp. 14-22.

Aotani, N., Sugino, N., Kameyama, T., & Koga, Y. (2011). An Analysis on How Derivation Inferences Instruction Affects Acquisition of Polysemous Senses of Words of Japanese
Learners of English. Proceedings of the 16th Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics, 385-388.

Aotani, N., Kameyama, T., & Sugino, N. (2010). On the significance of improving learners’metaphorical thinking abilities for language acquisition. Proceedings of the 4th CLS International Conference, 45-54.

Aotani, N., Kameyama, T., & Sugino, N. (2010). An analysis on how Japanese learners of English perceive polysemous senses of ords that are peculiar to English - Based on the acceptability patterns of the senses of ‘run’. Proceedings of the 15th Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics, 267-272.

Aotani, N., Kameyama, T., Sugino, N., & Amaya, Y. (2009). A study of the effectiveness of the CALL program, ‘Adjective Sommelier’, as a learning tool to improve learners’ analytical approach to the polysemous senses of TL adjectives. Proceedings of the 14th Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics, 415-418.

Aotani N. & Kameyama T. (2008). Development of a CALL program to improve learner’s analytical approach to the polysemous senses of L2 adjectives. Proceedings of WorldCALL 2008. Retrieved from http://www.j-let.org/~wcf/modules/tinyd12/.

青谷法子. (2008).「「計量」形容詞対における言語転移容認度の比較研究 -「重い-軽い」を対象として」『東海学園大学紀要第13 号(シリーズB)』pp. 3-14.

教育研究業績(その他)

The Next Stage to the TOEIC Test – Basic, 2009, 金星堂.(小野 博(監修)、鈴木 薫、相川由美、Janet Myers)

The Next Stage to the TOEIC Test – Pre-Intermediate, 2009, 金星堂.(小野 博(監修)、鈴木 薫、橋本知子、大門樹久世、Llewelyn W. Roberts)